Meretes Verden

Meretes tanker om stort, småt, midlertidigt og evigt...

14.7.06

Dialog i mørket

I går oplevede jeg noget helt fantastisk! Jeg var i Experimentariet og prøvede deres særudstilling "Dialog i mørket."
I 50 minutter blev vi ført rundt af en blind i et bælgmørkt rum med forskellige sanseoplevelser. Vi havde kun vores blindestokke og hans stemme at stole på, mens vi gik rundt i mørket. Det var helt fantastisk!

Hvor har jeg dog bare fået et helt nyt indblik i, hvad det vil sige at være blind. Og hvor blev jeg dog chokeret over at opdage mine inderste, mørke kringelkrogstanker, hvor jeg ubevidst definerer folk ud fra deres handicap.
I mørket var min guide en flink og sjov mand ved navn Peter, men da vi kom ud i lyset igen, og jeg så ham for første gang, tænkte jeg pludselig på ham som "en blind mand". Pludselig så jeg handicappet frem for personen. Det skræmte mig helt vildt, at jeg tænkte sådan. Men hvor er det sundt at blive afsløret. Og hvor er det sundt at blive klogere.