Meretes Verden

Meretes tanker om stort, småt, midlertidigt og evigt...

12.12.05

Hvor svært kan det være?

"Skæres for den sorte stær
skal da øjne mange,
døve øren fjern og nær
høre frydesange.
Som en hind da springer halt,
stammer som for målløs gjaldt,
løfter klart sin stemme"

Det er imponerende, hvordan folk kan tage noget så let forståeligt som kristendom og så gøre det totalt uforståeligt, når de forsøger at videreformidle det...

Og hvis så bare det kun var Grundtvig og de andre gamle gutter. Men nej, det sker søndag efter søndag i folkekirker, missionshuse, frimenigheder, frikirker...you name it.

Hvor svært kan det egentlig være at fortælle evangeliet på nudansk?? Man undres...

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ovenstående sang er nu ikke så slem.. der findes sange som er meget meget værre... og ja, Grundtvig kan tit være slem.

Ovenstående vers er forøvrigt et dejlig et, når man som jeg stammer... :)

12/12/05 23:44  
Blogger Merete said...

Ja, det kan Grundtvig bestemt - og derfor var det måske også værd at overveje helt at droppe hans sange. Jeg ville i hvert fald græde tørre tårer, hvis det skete.

:o)

14/12/05 00:56  
Anonymous Anonym said...

Jeg tror nu slet ikke jeg ville græde.. ville nok savne enkelte, som jeg synes er smukke, men ellers ingen alarm for min skyld... :)

14/12/05 22:24  
Blogger kirsten said...

hmm... synes nu, at Grundtvig rammer temmelig præcist nogle gange..
Lidt mere præcist end diverse lovsange, hvor ordet "love" indgår lige så lemfældigt/tilfældigt som i en sang, Gary Barlow - eller det, der er værre - kunne have skrevet...

"Blomstre som en rosengård" er i øvrigt en helt fantastisk sang - SELVOM den er skrevet i 1837...

Sorry, men du kender jo min holdning, så dit indlæg får ikke lov til at stå uimodsagt ;-)

(Var det nu, du havde ønsket, du havde fjernet "kommentarer"-funktionen? :-)

14/12/05 22:59  
Blogger Merete said...

Hehe, nej som kommende journalist bør jeg vel til enhver tid slå på tromme for ytringsfriheden - så alle skal have lov til at udtrykke deres oldnordiske synspunkter ;o)

Sorry ;o)

Og når ret skal være ret, så må jeg - trods alt - tilstå, at jeg nødig vil undvære "Hil dig frelser og forsoner" - men det er vist også den eneste:o)

15/12/05 16:47  
Anonymous Anonym said...

Selvfølgelig skal evangeliet kommunikeres så man kan forstå det, men jeg ville nu savne Grundtvigs smukke poesi hvis han blev helt afskaffet. ("Blomstre som en rosengård" er kanonflot, synes jeg!)

"Hil dig, Frelser og Forsoner" - den er i øvrigt osse af Grundtvig...

30/8/06 20:33  

Send en kommentar

<< Home