Meretes Verden

Meretes tanker om stort, småt, midlertidigt og evigt...

14.1.06

En grisespisende nation

Den nyligt veloverståede jul var min amerikanske svigerindes første jul i Danmark. Der var mange ting, hun skulle vænne sig til - men vel nok især maden. Og hun var især chokeret over, hvor utroligt meget gris vi spiser... Og jeg blev ærligt talt også selv lettere overrasket over alle de gange, hvor jeg måtte bryde sammen og svare bekræftende..."ja, det her kommer også fra en gris"... Jeg havde faktisk aldrig tænkt over, hvor meget gris man egentlig spiser i løbet af sådan en juleferie;o)

Vi nævner i flæng: Flæskesteg, bacon, skinke, blodpølse, sylte, koteletter, pølser, leverpostej, hamburgerryg, frikadeller... Alt sammen helt normal dansk (jule)mad. Let's face it - vi er i sandhed en grisespisende nation!

Men der er vist også noget med, at der er mere end dobbelt så mange grise som mennesker i Danmark. Så vi må jo spise dem for at undgå, at de tager magten...;o)

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Er der ikke også noget med at der er rigtig mange rotter og mus i dk? ;)

16/1/06 00:24  
Blogger Merete said...

Ingen kommentarer!;o) Uf, skrækkelig tanke...

:o)

16/1/06 20:37  
Anonymous Anonym said...

Jeg tror det meget grisespiseri til jul har historiske årsager: Før køleskabet blev opfundet, skulle alt det ferske svinekød spises relativt hurtigt efter slagtningen, og den fandt sted kort tid før jul.

30/8/06 20:38  

Send en kommentar

<< Home