Meretes Verden

Meretes tanker om stort, småt, midlertidigt og evigt...

21.9.06

Anti-læsehesten

I dag blev jeg endelig færdig med at læse en bog, som jeg begyndte på i maj. Godt nok har det været on og off med læsningen, og på et tidspunkt begyndte jeg helt forfra på bogen, men alligevel er det lidt vildt, at det har taget mig fire måneder at komme igennem den. Især fordi det faktisk er en rigtig god bog.

Men desværre må jeg jo bare konstatere, at jeg i den grad har mistet min barndoms læselyst. Dengang var jeg ikke til at stoppe, og jeg slugte "Mesterdetektiven Blomkvist", "Brødrene Løvehjerte", "Heidi-bøgerne" og alt andet, jeg kunne rive ned fra bibliotekshylderne. Og så lagde jeg mig på sengen og lukkede resten af verden ude, mens jeg levede mig ind i bogens univers. Det savner jeg at kunne!

Måske er det, fordi jeg er blevet for rastløs og ikke kan samle mine tanker længe nok. Eller måske kan jeg bare ikke finde den slags bøger, som virkelig kan fange mig også som voksen. Jeg kan kun huske én gang i mit såkaldte voksenliv, hvor jeg var så grebet af en bog, at jeg glemte alt andet omkring mig. Ærgerligt at det ikke sker oftere.

15 Comments:

Blogger kirsten said...

Hvad var det for en bog, du ikke kunne slippe?

Nu er der kun fem dage, til du lander i København....!!

21/9/06 20:08  
Blogger kirsten said...

Skulle lige til at kommentere det med, at du kaldte dig selv "voksen", men kunne så se, at du skrev "såkaldte voksenliv"... Du slipper for en syrlig kommentar i denne omgang :-)

21/9/06 20:10  
Blogger Merete said...

Hehe;o)
Det var "90 minutes in Heaven". Jeg havde lige købt den i lufthavnen i Atlanta og sad så klistret til den de næste mange timer, mens vi fløj mod Danmark:o)
(Du var vist ikke voldsomt vild med den, så vidt jeg husker. Men sådan er vi to jo i dén grad så forskellige;o))

21/9/06 20:16  
Blogger kirsten said...

Næh, næh, du gamle... den kunne jeg faktisk godt lide! :-) Jeg sprang dog noget af bogen over... og gik lige til selve beskrivelsen af den nye jord/himlen. Det var en fantastisk beskrivelse!

(I øvrigt ret vildt at man købe sådan en bog i en lufthavn... men måske mindre mærkeligt, når lufthavnen ligger på amerikansk grund :-))

21/9/06 20:31  
Anonymous Anonym said...

Mine forældre fik bogen af nogle af deres venner efter at min søster døde og de var vist ret glade for at læse den.
Hvilken slags bøger kan du godt lide Merete? Kan da ikke passe du ikke kan finde bøger som kan opsluge dig. Bøger er simpelthen fantastiske! :D

22/9/06 09:12  
Blogger Maltesen said...

Jeg havde en lang periode i efteråret og et godt stykke ind i 2006, hvor jeg læste meget - både i sofaen, i sengen og i frokostpausen på arbejdet, mens jeg kæmpede mig vej gemmen Stephen King's "Det mørke Tårn" på hele 7 bind og mere end 2000 sider.

Lige nu har jeg det sådan, at jeg ikke rigtig gider åbne en bog lige for tiden, men den lyst skal nok komme igen, da jeg har prøvet det før.

Måske skulle du prøve at kigge forbi det lokale biliotek og se på nogle bøger, som måske kunne fange din interesse og på den måde få gang i din indre læsehæst igen :-)

22/9/06 14:18  
Blogger Merete said...

Mikael: Jep, det er en glimrende bog. Du bør også selv læse den!:o)

Men hmm, hvilken slags bøger kan jeg lide? Når jeg læser, er det kristne forfattere a la Philip Yancey, Max Lucado, Leif Andersen m.fl. De skriver glimrende (men dog af og til lidt langt - især PY), og jeg er meget glad for den slags ikke-teologiske bøger om "nutidig kristendom".
Men jeg gad også godt finde en decideret roman, som kunne fange mig. Det kan jeg slet ikke huske, hvornår sidst er sket. Så hvis du har et bud på en forholdsvis kort (jeg går død ved side 199), nutidig, meningsfuld (gerne en smule kristen) roman skrevet i et levende sprog, hvor handlingen ikke foregår i et eller andet opdigtet fantasiland, så modtager jeg gerne forslag;o) (Og nej, jeg ved det godt - jeg er ikke nem at gøre tilfreds;o))

Maltesen: Jep, jeg har været en tur på biblioteket og snuse rundt. Men jeg synes, det er svært at finde noget ved bare at søge på må og få. Der skal være noget indhold i det, og det skal være skrevet på en virkelig fængende måde, for at jeg når længere end til 2. kapitel:o)

22/9/06 16:28  
Anonymous Anonym said...

Hvad med Thomas Teglgaards bøger? Jeg synes han skriver fantastisk. Levende sprog, god humor og spøjse personligheder. Handlingen foregår i et ganske normalt Danmark, og nogle af personerne er kristne, men ikke på den påklistrede måde.

Jeg kan varmt anbefale hans roman Uddrift. Den er godt nok lidt længere end 200 sider, 328, men er ganske spændende hele vejen. Ellers kan hans andre også anbefales.. Kaffementaliteten er fortrinlig. Tjek hvad det lokale bibliotek har af hans bøger, eller hvad der kan skaffes hjem.

22/9/06 17:17  
Blogger Merete said...

Jo, Thomas Teglgaard er god! Jeg skrev faktisk 1.g-opgave om 'Kaffementaliteten' og læste også et par andre af hans bøger dengang, men jeg har ikke fået læst hans seneste bøger. Det tror jeg, jeg vil prøve:o)

22/9/06 18:21  
Anonymous Anonym said...

Hvis du har lyst til at gå i barndom (eller tidlig ungdom) igen for et par timer, så kan jeg anbefale Robert Bladts bøger "I samme båd" og "Jagten på den forsvundne Kristus" som jeg begge har slugt råt i min såkaldte voksentilværelse; de er skrevet i et dejligt frisk og humoristisk sprog.

22/9/06 22:14  
Blogger Maltesen said...

Personligt vil jeg anbefale Douglas Adams' "Den komplette Guide til Galaxen", der er skrevet i et vanvittigt morsomt sprog. Og så handler den jo om, livet, universet og alt det andet. Hvad svaret er på det hele, kan du faktisk læse dig frem til :-)

23/9/06 11:57  
Anonymous Anonym said...

You got it, Maltesen! Kriterierne "kristen roman der ikke foregår i en fantasiverden" fik også mig til straks at tænke på Douglas Adams... :-)

(ironi anvendt)

Men hylende morsom, det er han!

24/9/06 17:29  
Anonymous Anonym said...

Jeg har i øvrigt en anbefaling mere: Den tidligere Ecuador-missionær Elizabeth Elliot (enke efter den navnkundige Jim Elliot) har skrevet en roman der hedder "No Graven Image" som handler om en ung kvinde der rejser til Ecuador som missionær og undervejs kommer til at tage nogle gevaldige livtag med sin gudsopfattelse (jævnfør titlen). Bogen findes desværre ikke på dansk.

24/9/06 17:31  
Blogger Maltesen said...

@Nikolaj: Jeps - det samme er filmen...

24/9/06 21:43  
Anonymous Anonym said...

Galakseblafferen har sine særdeles sjove steder, sine sjove steder og sine kedelige steder. Bog 3 og 4 var ikke helt så nemme at komme igennem, som 1, 2 og 5. Filmen er efter min mening ikke helt på højde med bøgerne, men er da udmærket underholdning. Er nok sjovest hvis man kender bøgerne.

24/9/06 23:55  

Send en kommentar

<< Home